Herroepingsrecht:
Artikel 4 - Gevolgen van de overeenkomst
Indien een overeenkomst als bedoeld in artikel 3 (hierna te noemen: "de overeenkomst") tot stand is gekomen, gelden de volgende financiële rechten en verplichtingen:
a. De leerling is aan De Zomerhof verschuldigd de kosten als genoemd in of bij de overeenkomst, te voldoen op de wijze en de tijdstippen in of bij de overeenkomst genoemd.
b. De leerling kan de overeenkomst binnen 14 dagen na aankoop zonder opgaaf van redenen ontbinden.
c. Indien de leerling de overeenkomst wil ontbinden, kan deze dat met inachtneming van het bepaalde sub e van dit artikel, tot 30 dagen voor de aanvang van de opleiding zonder opgaaf van reden doen door middel van een kennisgeving aan De Zomerhof. De leerling is alsdan 50% van de kosten van de betreffende opleiding verschuldigd, met een minimum van €45,- voor administratie- en annuleringskosten. Als betaling al heeft plaatsgevonden, dan wordt de helft van het cursusgeld teruggestort. Heeft betaling nog niet plaatsgevonden, dan ontvangt leerling een factuur ter hoogte van de helft van het cursusgeld. Is de overeenkomst op een tijdstip korter dan 30 dagen voor de aanvang van de opleiding tot stand gekomen, is geen ontbinding op grond van deze bepaling mogelijk.
d. Indien de leerling de overeenkomst wil ontbinden binnen een termijn korter dan 14 dagen voor het begin van de opleiding of nadat de opleiding is begonnen, kan deze dat met inachtneming van het bepaalde sub e van dit artikel, doen door middel van een kennisgeving aan De Zomerhof. De leerling is alsdan 100% van de kosten van de desbetreffende opleiding verschuldigd.
e. Ontbinding op grond van het bepaalde in dit artikel onder b, c en d vindt plaats onder de opschortende voorwaarde dat de leerling tegelijk met het doen van de kennisgeving het verschuldigde bedrag overmaakt op de bankrekening van De Zomerhof. Indien overmaking niet binnen zeven dagen na het doen van de kennisgeving heeft plaatsgevonden, wordt de leerling geacht zijn verzoek tot ontbinding niet te hebben gedaan, met inachtneming van het overigens in dit artikel bepaalde.
f. Indien de leerling door omstandigheden hem betreffende, waartoe te rekenen, maar niet staat is de (gehele) opleiding te volgen, is dat voor rekening en risico van de leerling.
g. Indien de leerling verzuimt de onder a, b, c en d genoemde kosten van de opleiding overeenkomstig het in of bij de overeenkomst bepaalde te voldoen, is hij zonder dat daartoe verdere ingebrekestelling vereist is een verhoging van €23,- voor administratiekosten verschuldigd.
h. Indien de leerling na een overschrijding van de geldende betalingstermijn voor de cursuskosten met meer dan 20 dagen, het openstaande bedrag, alsmede de onder g genoemde verhoging voor administratiekosten niet heeft voldaan, is De Zomerhof gerechtigd om, zonder dat daarvoor (verdere) ingebrekestelling vereist is:
1. de leerling de toegang tot de opleiding en de gebouwen te ontzeggen.
2. de overeenkomst door middel van een daartoe strekkende (schriftelijke) mededeling aan de leerling te ontbinden.
3. over te gaan tot het treffen van incassomaatregelen, waartoe te rekenen gerechtelijke invordering.
i. Indien De Zomerhof gebruik maakt van een of meer van de sub h genoemde bevoegdheden, tast dit niet de vordering terzake van de kosten aan. Indien De Zomerhof overgaat tot het treffen van incasso maatregelen, zijn de kosten hiervan geheel voor rekening van de leerling, met een minimum van €68,-.
j. Onverminderd het bepaalde in de vorige leden, is de leerling overeenkomstig het bepaalde in artikel 119, Boek 6 van het Burgerlijk Wetboek over achterstallige betalingen de wettelijke rente verschuldigd.
k. Voor bij- en nascholingsdagen gelden bijzondere rechten en verplichtingen, welke niet in deze Algemene Voorwaarden zijn opgenomen. Deze rechten en verplichtingen zijn vermeld in een aparte clausule.
l. Alle restituties vinden plaats binnen 30 dagen na het ontvangen van het ingevulde formulier verzoek restitutie cursusgelden.
Klachtenregeling:
Het correct en tijdig afhandelen van klachten speelt een belangrijke rol. De Zomerhof B.V. neemt klachten die worden geuit serieus. Om de leerlingen te verzekeren van een goede afhandeling is een klachtenprocedure ontwikkeld en van toepassing. Deze procedure geldt voor alle klachten die De Zomerhof B.V. schriftelijk bereiken. Het beleid met betrekking tot de klachten is gericht op het verkrijgen van inzicht in de wensen en verwachtingen van onze leerlingen en het indien nodig nemen van maatregelen ter verbetering van de kwaliteit van onze diensten.
De procedure:
1. Is een leerling over een product of activiteit niet tevreden dan dient deze de punten van kritiek in eerste instantie te bespreken met de betrokken medewerker zelf of zo nodig met de oprichter van De Zomerhof B.V., Mieke Zomer.
Daarbij ontstaat meestal voldoende duidelijkheid en wordt een oplossing gevonden.
Komen partijen niet tot een oplossing tot ieders tevredenheid, dan kan de leerling gebruik maken van onze formele klachtenregeling:
1. Ingezonden klachten zullen te allen tijde vertrouwelijk worden behandeld.
2. De leerling kan schriftelijk een klacht indienen bij: De Zomerhof, Veenweg 10, 7437 SG Bathmen, info@dezomerhof.nl t.a.v. Mieke Zomer.
Gelet op het feit dat De Zomerhof B.V. een klein bedrijf is, zal de klachtenbehandeling bij voorkeur plaatsvinden door de oprichter en bij haar afwezigheid door medeoprichter Nathalie Steffens.
3. De Zomerhof geeft er de voorkeur aan dat de leerling de volgende stappen binnen de klachtenprocedure volgt:
- de leerling wordt geadviseerd zijn/haar ontevredenheid in eerste instantie mondeling te bespreken met de betrokken werknemer (coach/trainer/opleider) of indien nodig met de oprichters
- indien dit niet haalbaar is, dient de leerling over te gaan tot het indienen van een schriftelijke klacht en gaat de procedure in volgens onderstaande beschrijving
4. De Zomerhof B.V. streeft naar een open en soepele communicatie in haar klachtenprocedure. Ondanks de voordelen van vastlegging bij het indienen van een schriftelijke klacht, is het beleid van De Zomerhof B.V. er vooral op gericht om ontevredenheden middels open, oog-in-oog-communicatie op te lossen en uit te praten.
5. De schriftelijke klacht wordt meteen na ontvangst geregistreerd, bij mondelinge klachten wordt binnen een week een afspraak gemaakt voor een gesprek tussen oprichters en leerling. De afspraken van dit gesprek zullen middels een verslag worden vastgelegd ter goedkeuring aan de leerling.
6. De leerling ontvangt binnen 5 werkdagen na ontvangst van de klacht een ontvangstbevestiging en een indicatie binnen welke termijn deze antwoord mag verwachten. Tevens zal hierin worden aangegeven dat de leerling, indien deze dit wenst, binnen 1 week na ontvangst van de klacht telefonisch zal worden uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Indien de leerling dit niet wenst, zal de klacht intern worden onderzocht en zal schriftelijke communicatie hierover plaatsvinden.
7. Nadat de achtergrond van de klacht intern is onderzocht, worden de benodigde stappen genomen om de klacht naar behoren te beantwoorden.
8. Uitgangspunt is dat de klacht zo snel mogelijk wordt beantwoord. Hierbij mag de totale doorlooptijd na binnenkomst van de klacht de termijn van één maand niet overschrijden. Wanneer de klacht niet binnen deze termijn is afgehandeld, dan wordt de leerling hiervan tijdig op de hoogte gesteld en worden nadere afspraken gemaakt.
Dit kan gebeuren indien er zeer specifieke inspanningen noodzakelijk zijn die cruciaal zijn voor het behandelen van de klacht.
9. De klacht kan ook worden ingediend bij de onafhankelijke klachtencommissie, ondergebracht bij Ingrid Kraft van Ermel, Roozenburglaan 119, Middelburg, tel: 0652785823.
De uitspraak van de onafhankelijke derde is bindend.
10. Een klacht wordt als afgehandeld beschouwd als de leerling het antwoord heeft ontvangen, waarbij De Zomerhof B.V. overtuigd is, naar redelijkheid en billijkheid en in lijn met de zwaarte van de klacht, alles in het werk te hebben gesteld om de klacht naar behoren te beantwoorden.